February 7, 2010

Kuliah Online - Kalimah Allah: Hukum, Dakwah & Siyasah

Alhamdulillah setelah sekian lama musykil, keliru, dengan isu kalimah Allah yang melanda negara kita tercinta Malaysia baru-baru ini (sepertimana yang sedia maklum), akhirnya dapat juga lebih memahaminya setelah mendengar/mengikuti kuliah online yang disampaikan secara langsung oleh Ustaz Hj. Zaharuddin Hj. Abd Rahman, selama satu jam lebih semalam.

Jazaakallah kepada penganjur kuliah online ini, MISG-USA yang dengan jayanya dapat melaksanakan kuliah online yang pertama untuk tahun 2010. Untuk diri ini, kali kedua sepanjang berada di US ini, setelah yang pertama pada Nov.14 yang lalu disampaikan oleh Akhi Musaab Shaharom.

Sungguh ringkas dan padat ulasan beliau dengan membawa isu ini kepada sudut hukum/aqidah, dakwah, dan juga siyasah/politik. InsyaAllah banyak input berguna yang boleh kita dapat dan akan lebih memahami isu ini, agar kita tidak lagi keliru dan tidak melemparkan pandangan kosong kita sendiri.

Tak perlulah diri ini mengulas panjang mengenai isi kandungan ceramah beliau. Jika mahu mendengar rakaman kuliah online ini. Bolehlah download di laman web MISG ini. Mudah saja. :)

Download>> Kuliah Online: Nama Allah @ MISG

InsyaAllah, sangat bermanfaat.


Serba sedikit tulisan Ust. Zaharuddin mengenai isu ini di laman web nya.

Setelah melakukan penilaian terhadap pelbagai hujjah dan pandangan silam dan kontemporari. Secara asasnya, saya lebih cenderung kepada pendapat yang MENGHARUSKAN penganut Kristian untuk menggunakan nama Allah swt. Antara nas yang paling jelas adalah :

Dan sesungguhnya, jika kamu (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan mereka?" sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah!". (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!" (al-Zukhruf : 87-88).

...

Tetapi, perlu diperbezakan keputusan hukum dan siyasah syar'iyyah. Sekuat manapun hujjah untuk membenarkan kristian menggunakan nama Allah, namun hujjah dari sudut mudarat dan kesesuaian konteks di Malaysia, larangan amat patut dilakukan, sama ada untuk tempoh tertentu atau berterusan atau mungkin boleh dibenarkan tetapi dengan syarat-syarat tertentu seperti semua bahan cetak yang ingin diedarkan itu perlu mendapat kelulusan KDN bagi setaip keluarannya dan juga dilaksanakan sekatan pengedaran secara terbuka (hanya terhad kepada penganut Kristian). Ini penting bagi menghindarkan mudarat yang boleh menimpa orang awam Islam yang sedang lemah, dan ruang konflik antara agama yang amat mudah ternyala api pergaduhan.

Lebih lanjut: Rujuk DI SINI.

Baca sampingan, tulisan Dr. Mohd Asri Zainul Abidin & Terkini.

InsyaAllah, semoga kita lebih beriman dengan NYA dan diperkuatkan pegangan agar tidak mudah lari dari prinsip/hukum Islam yang sebenar.
Bi'iznillah.

MHSS
Februari 7, 2010

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails