June 1, 2012

Pusara


Tahukah anda?
Doa yang diajar oleh Nabi kita Muhammad SAW apabila kita melintasi/menziarahi perkuburan orang Islam adalah bukan dengan hanya menyebut, "Assalamualaikum ya Ahlilkubur", yang mana entah datang dari mana ajaran ini, bak kata Ustaz Zahazan Mohamad dalam kuliahnya. =)

Tetapi yang diajar Rasulallah kepada kita adalah dengan menyebut,
"Assalamualaikum ya diara qaumil mukminin wa inna insyaAllahabikum la yakun nas'alullahalana walanas'alullahalana walakumul a'fiyah"
Ringkasan Maksudnya: Assalamualaikum wahai ahli-ahli perumahan kaum mukminin, kamu telahpun mendahului kami, nanti kami pula yang akan turut serta kemudian.

Lihatlah, betapa indahnya ajaran Rasulallah, bukan sekadar kita mendoakan kesejahteraan mereka yang telah tiada, malah kita memuliakan mereka kerana terlebih dahulu telah pergi bertemu Allah Rabbul Izzati. Juga, memperingat diri kita yang masih hidup bahwa kita juga akan pergi mengikuti mereka ke alam barzakh, yang Allah sahaja ketahui bila, di mana, dan bagaimana ia akan berlaku. Zikrul maut. Subhanallah.

Berbanding dengan kebiasaanya, kita sekadar mengucapkan salam kepada ahli kubur dan kemudian berlalu pergi tanpa terkesan barang sedikit pun rasa ingat akan kematian. Maka, bersamalah kita mengamalkan ajaran Rasulallah yang sebaik2 ajaran ini insyaAllah.
Moga ada rahmat dari Nya, biiznillah :)


Sebenarnya, sedang saya belek2 koleksi gambar di laptop ni tadi, terdetik di hati untuk melihat gambar2 sebelum saya berangkat ke USA pada 2009.. tertenung saya seketika pada satu gambar..


Ya, tak sabar rasa saya ingin menziarah pusara ini, di Kampung Parit Nombor 3, Muar Johor. apalah keadaanya sekarang? bersih dan kemas kah.. InsyaAllah, tempat terawal yang saya akan lawati ialah di sini. Sebagaimana dahulu tempat terakhir saya ziarahi sebelum berangkat.
Rindunyaaa ya Allahh.. sampaikan lah daku ke pusara ini dengan selamat. Amin~

Jika arwah masih ada, pasti dia berbangga dengan ke-empat2 anak bujangnya.. Abang saya dan saya masing2 telah berjaya menerima Ijazah Sarjana Muda pada tahun ini. Dua orang adik saya yang lain masing2 boleh dikatakan cemerlang dalam belajar. Seorang baru lepas PMR dan berjaya mendapat 9A. Tinggal Haziq ini yang masih kecil, sangat berdikari dan cerdas akalnya. Sesekali nanti ingin saya bercerita tentang adik kecil saya yang sorang ini =)
Namun, kami tetap bersyukur.. Allah lebih menyayanginya.


Gambar: Bonda dan adik bongsu saya, Haziq, di pusara Ayahanda, Hj. Suparlan, pada August 2009. Alfatihah ke atas rohnya. Moga ia terus aman di sana dan ditempatkan dalam golongan orang2 beriman insyaAllah.


-MHSS-

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails