July 21, 2012

Ingatan Ramadan


Alhamdulillah.. dah selesai tarawikh berjemaah di Malaysia buat pertama kalinya setelah tiga kali Ramadan jauh di perantauan. Rindu nak mengalunkan zikir2 selingan antara rakaat tarawikh tu dah pun dilepaskan tadi. Penuh syahdu mendayu bait2 zikir tu dilafaz macam langsung tak pernah disebut sebelum ni. Lain sikit kut feeling nye kalau berjemaah kat sini..hehe. macam2 lah kan. Padahal, yang lebih penting dan utama adalah solat tarawikh tu, tak kiralah macam mana cara pelaksanaannya, janji buat, barulah lengkap dan sempurna puasa kita, insyaAllah.

"Abang.. abang nak buat lapan ke sampai habis?", tanya adik Haziq sambil kami berjalan menuju ke surau yang lebih kurang 100 meter je dari rumah.

"Apa yang lapan.. apa yang sampai habis ni Ajiq?" balas saya selamba sambil tersengih.

"Alaa.. rakaat laa."

"Hmm.. imam kat surau ni dia baca surah pendek2 ke yang panjang2?", tanya saya pula bersungguh ingin tahu. Maklumlah, baru pertama kali untuk bersolat tarawikh di surau ni. Ibu, adik2 dan abang pindah ke Taman ni tahun lepas, jadi memang saya kira macam ahli baru la di kawasan ni. Sepanjang kehidupan saya selama sebulan ni memang dah selalu berjemaah maghrib di surau ni, dan dah mengenali ahli2 jemaah surau yang lain. Jadi tak manis lah kalau musim tarawikh ni saya lari solat ke masjid pula. Lagipun jauh sikit, baik solat di sini, menapak je.

"Entah.. Ajiq rasa surah pendek2 kut.. kenapa? apa beza pendek2 dgn panjang2?"

Aduhh.. macam2 soalan pulak dia tanya. Nak jawab ape la ni ye yang sesuai. Fikir sejenak.
"Oh, takde ape beza pun, cuma kalau pakcik-pakcik tua yang jadi Imam biasa dia baca surah pendek, kalau yang baca panjang2 tu, Imam Muda. Hahh..itulah bezanya.." Lantas saya mengukir senyum. Ajiq pun mengangguk tanda faham dan akur dengan jawapan saya beri.. Hahaa..adoii.. kira betul lah kan jawapan ni. Bagi panjang2 nanti takut susah nak hadam pulak.

"Ooo.. jadinya Abang nak buat lapan ke sampai habis?" tanya nya lagi tak puas hati jawapan tadi tak berjawab.

"Haa.. silap tu, buat lapan ke buat dua puluh ke.. semua dikira habis sebenarnya. Tarawikh ni solat sunat yang dituntut, tak kira lah berapa2, yang penting kita buat ikhlas, kalau solat lama2 banyak rakaat pun tapi hati sibuk nak balik rumah, tak elok jadinya. Baik lah buat sikit tapi kita khusyuk, ikhlas, dan yang penting lagi, berterusan sampai habis bulan ramadan nanti." Hahh.. panjang lebar ni, bagi serius sikit, asyik main2 je nanti takut dia langsung tak tahu plak.

"Kira Abang nak buat sampai habis la nih ek? Maksud Ajiq, sampai habis Imam tu dah nak balik rumah.. sampai ada makan2..", jeling.

*Masjid As-Syarif, Simpang Tiga, Gombak
Hahaa..terkena. Pandai nye lah budak ni cakap. Entah bila dia membesar jadi matang macam ni pun tak tahulah, sepeninggalan ke US tiga tahun kut. Budak darjah empat memang dah bijak rupanya..huhu.
"Hahaa.. Okey, AbangPis rasa nak buat lapan je, tak kira lah dia Imam Muda ke, Imam pakcik tua ke..he. Makan2 tu tak pe lah, kat rumah pun ada kuih. Nanti Ajiq duduk sebelah Abang tau, dah sunat kan..", sambil kaki terus menghayun langkah saya menoleh ke arah Ajiq.

Hmm.. Ajiq..Ajiq.. Melihatnya, terkenang saya pada arwah ayah. Kalau dulu semasa usia sebaya Ajiq tika ini, kami di Gombak, arwah ayah lah yang membawa saya dan abang ke masjid bertarawikh, dia mesti melakukan 20 rakaat beserta witir, betul lah kata Ajiq, sampai Imam nak balik, sampai ada makan2. Tapi iye lah, kami ni waktu tu kecil macam Ajiq ni, memang tak duduk diam. Seingat saya, ketika di Masjid AsSyarif Simpang Tiga Gombak tu, kami berjalan2 sekitar masjid, beli jajan, kadang2 main mercun dengan budak2 lain.. Haihh.. beza betul dengan Ajiq sekarang. Saya tahu nanti kalau dia tunggu sampai habis tu, dia jadi bosan, penat, baiklah saya cepatkan aje balik rumah. Semestinya, apa yang penting, dia tahu tentang ibadah puasa dan tarawikh ni sebagaimana arwah ayah tunjuk dan ajarkan kepada kami dahulu, kini saya ajarkan padanya pula. Semoga pahala dan ganjaran nya dapat kepada arwah di sana, insyaAllah.

*Gambar hiasan*

-Sekadar contengan menghias seri dan untuk membuang habuk di blog ni..hehe -.-

Selamat berpuasa saya ucapkan kepada semua.. Rakan2 yang mengenali mahupun yang tidak mengenali. Lebih2 lagi kepada sahabat2 yang masih di Lincoln, USA sana. Salam Ramadan buat kalian. =)

Jujur saya katakan, Roh Ramadan tika di perantauan memang sedikit berbeza berbanding ketika di tanah lahir sendiri. Apa bezanya? sangat panjang untuk dihuraikan.. waimma dari segi rohani mahupun fizikal.. hanya mereka yang melaluinya saja dapat merasai. Apapun, walau di mana jua kita berdiri, tiang addin Islam adalah tetap dan sama, terserah kita untuk mendirikannya.

Wallahu'alam.

-MHSS-
0505: 21072012
Tika hening subuh menanti juadah sahur yang sedang disiapkan oleh bonda tercinta..hehe
Selamat berpuasa! Salam Ramadan 1433H!


*Gambar Masjid As-Syarif itu saya ambil sendiri pada 4 Julai yang lepas. Saya turut melawat kawasan perumahan saya yang dulu, di Kampung Changkat dan Greenwood. Trip Mengimbau kenangan. :)
**Gambar hiasan ketika di Pantai Bagan Nakhoda Omar, Sabak Bernam, 6 Julai yang lalu. Ketika trip kembali ke sekolah bersama rakan2.. :)
Layan Lagu ni jomm.. eh.tetiba -.-




2 comments:

Norsafinah Mohd Tumiran said...

Selamat berpuasa~~

MHSS said...

Iya, Selamat Berpuasa juga buat Norsafinah. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails